HET SMOEZENBOEK

(verschenen op 11 oktober 2007)

De ene dag lukt het misschien beter dan de andere om te doen wat je goed voor jezelf vindt. Als de discipline eens wat minder is, kan het zijn dat je een sigaret opsteekt terwijl je je voorgenomen had niet meer te roken, dat je te laat naar bed gaat, dat je de auto pakt in plaats van de fiets, dat je het leren van je tentamen nog even uitstelt of dat je het mediteren maar weer eens overslaat. Waarom doen we dat, waarom zorgen we niet altijd optimaal voor onszelf? Meestal hebben we wel een reden om ons gedrag te rechtvaardigen. Maar waarom overkomt het de één heel vaak en de ander bijna nooit? Stel je volgt een cursus persoonlijke ontwikkeling en je komt stelselmatig te laat. Je hebt daar ook steeds een goede reden voor: er was oponthoud in het verkeer, of er kwam net nog een collega langs met een spoedklus. Hoe legitiem dit allemaal ook lijkt, dit soort redenen maken toch deel uit van je onbewuste smoezenboek. Het smoezenboek van dat deel in jou, dat bepaalde ontwikkelingen probeert te dwarsbomen. Wanneer je aan je lichamelijke, emotionele, mentale of spirituele ontwikkeling werkt, kan dat voor je ego voelen als een bedreiging. En hoe banger je onbewust voor deze ontwikkeling bent, hoe meer obstakels je op je pad zult trekken.

Discipline
Moet je dan maar heel streng voor jezelf worden en een ijzeren discipline ontwikkelen? Misschien helpt dat, maar misschien ook niet. Als je een boek wilt lezen dat anderen je hebben aangeraden voor je persoonlijke ontwikkeling, kan het zijn dat je er maar niet toe komt. Steeds is er weer wat anders dat je aandacht vraagt en uiteindelijk blijft het boek ergens op een stapel liggen. Als je op wilskracht het boek zou gaan lezen, komt de boodschap misschien niet eens bij je binnen. Maar als je wacht tot je het weer eens tegenkomt en je een bevlieging krijgt om het te lezen, is het waarschijnlijk op dat moment wel jouw tijd. Ieder kiest onbewust namelijk ook zelf de tijd uit voor bepaalde sprongen in de ontwikkeling. Dus harde discipline hoeft niet het juiste antwoord te zijn. Wat wel altijd helpt, is om je bewust te worden van je smoezenboek. Om niet meer je geloof te hechten aan de zogenaamde legitimiteit van al die redenen om iets niet te doen wat je eigenlijk wel had willen doen. Kijk naar je patronen en relativeer ze, lach erom en bedenk: ‘Zo werkt dat dus van binnen bij mij!’ Als je dat kunt, zullen de smoesjes snel afnemen in aantal en ben je misschien veel eerder dan je dacht in staat om het boek te lezen, of om die sigaret af te slaan.

Meditatie
Mediteren kan je helpen om je bewust te worden van dit soort innerlijke patronen. Bij meditatie kun je van alles tegenkomen dat je weerhoudt om je te concentreren. Misschien gaat je teen kriebelen of voel je je opeens benauwd worden en krijg je een hoestaanval. Maar ook kunnen er allerlei afleidende gedachten langskomen, waar je of je het nu wilt of niet gewoon in meegezogen wordt. Allemaal onderdelen van het smoezenboek. Tactieken van dat deel van jou, dat wil verhinderen dat je naar binnen gaat, je bewustzijn verruimt en je meer verbonden gaat voelen met het grotere geheel. Wat moet je dan doen? Toegeven of niet aan al die afleidingsmanoeuvres? Ook hier helpt het om de waarnemer te worden. Je ziet of voelt wat er gebeurt en je bent je ervan bewust dat dit een ego-trucje is om je van het mediteren af te halen. In plaats van je te verzetten tegen de kriebels en gedachten, kun je ze gewoon verwelkomen: ‘Oké, ik heb jullie gevoeld en jullie mogen er zijn.’ Beschouw ze als een kind dat bang is iets nieuws te gaan ondernemen en dan lastig wordt. ‘Vind je het een beetje spannend dat je morgen voor het eerst naar school gaat?’ vraag je dan, in plaats van het kind een standje te geven dat het zo vervelend doet. Zo kun je ook met je eigen weerstanden omgaan. Verzet je er niet tegen, maar ga wel door met wat je aan het doen bent, hoeveel afleiding er ook op je pad komt. Zo geef je jezelf het innerlijke signaal dat je klaar bent voor de verandering.
Wie onder begeleiding in een groep wil mediteren, is iedere maandagochtend (met uitzondering van de schoolvakanties) van 9.30 tot 10.30 uur welkom bij Lelievita. Naast een meditatie van 15 tot 30 minuten is er ruimte voor diverse concentratie- en ademhalingsoefeningen, tips en uitwisseling van ervaringen. Zo word je door je blokkades heen geholpen. Een mooi begin van de week.