KEUZE

(verschenen op 18 mei 2006)

 

In het dagelijks leven maken we heel veel bewuste of onbewuste keuzes die ons welzijn beïnvloeden. Denk aan de kleren die je draagt, het eten dat je nuttigt, de muziek die je opzet, de televisieprogramma’s waar je al dan niet naar kijkt, de boeken en tijdschriften die je leest en de vrienden die je uitkiest. Iedere dag is weer een nieuwe dag waarin je nieuwe keuzes kunt maken en nieuwe gewoontes kunt aanleren. Als je er even over nadenkt ontdek je vast wel gewoontes waar je wat minder blij mee bent. Wat zit hierachter, waarom doe je dit? Soms is de keuze al heel lang geleden een keer gemaakt en was het op dat moment een logische stap, maar past deze helemaal niet meer bij wie je nu bent. Neem bijvoorbeeld die sigaret die je nog steeds opsteekt, terwijl je er nooit aan zou beginnen als je nu voor de keuze stond. Maar omdat de gewoonte ervoor heeft gezorgd dat je eraan verslaafd bent geraakt, kost het best veel moeite ermee te stoppen. Alleen als je echt van binnenuit een bewuste keuze maakt dat je ervan af wilt komen, lukt het je om te stoppen. Misschien kun je het niet op eigen kracht, maar als je een diep geworteld besluit hebt genomen, dan vind je er ook de juiste hulp bij.

Gedachten
Ik ga ervan uit dat we in ons leven heel veel vrije keuze hebben. Hoewel uitgekomen toekomstvoorspellingen er op lijken te wijzen dat het meeste in ons leven al voorbeschikt is, denk ik dat we binnen bepaalde grenzen toch zeker richting kunnen geven aan ons leven en het tempo van onze ontwikkeling kunnen beïnvloeden. Kies je voor licht of kies je voor donker? Voor vrede of voor geweld? Voor gelijk of voor geluk? Je kunt zelfs de keuze maken bepaalde gedachten al dan niet toe te laten. Gedachten zijn van enorm belang voor ons welzijn. Wanneer je je aandacht bijvoorbeeld richt op de schoonheid van de natuur en daarmee blije, dankbare gedachten uitkiest, dan helpen die gedachten je een werkelijkheid te creëren die hiervan een weerspiegeling is. Het leven straalt je dan tegemoet. Het moeilijke is alleen voor mensen die bijvoorbeeld depressief zijn, dat het voelt of je wordt meegenomen door sombere gedachten. Het lijkt dan of je geen keuze hebt. Anderen voelen zich gevangen in gedachten van wrok, haat of verdriet, omdat de buitenwereld hen van alles heeft aangedaan. Het kan helpen om te beginnen met kleine stapjes, zodat je merkt dat je weer vat krijgt op je gedachten. Het kan ook stimulerend zijn te kijken naar grote voorbeelden in de wereldgeschiedenis, naar mensen die hebben laten zien dat je ondanks een omgeving van haat en geweld zelf in je waardigheid kunt blijven en dat je niet hoeft mee te gaan in een spiraal van negativiteit.

Muziek
Toen we hier thuis een tijdje geleden een badkamerverbouwing hadden, had ik erg veel last van de herrie. Ik werd er geïrriteerd door en kon me nog maar heel moeilijk op mijn werk concentreren. Ik heb toen helaas te weinig de keuze gemaakt het lawaai te ontvluchten en op een andere plek naar prettiger geluiden te gaan luisteren. Hoe belangrijk het soort geluid waar je naar luistert kan zijn, bleek ook uit een mailtje dat ik een tijdje geleden kreeg toegestuurd, met als titel ‘muizen en Mozart’. Onderzoekers hebben muizen een weg door een doolhof laten zoeken. De muizen deden daar gemiddeld zo’n 10 minuten over. Een deel van de muizen werd vervolgens 10 uur per dag aan klassieke muziek blootgesteld. Zij verbeterden hun prestaties daarna enorm: zij konden het doolhof na verloop van tijd in slechts anderhalve minuut afleggen, terwijl de controlegroep die geen muziek te horen had gekregen de prestatie verbeterde tot 5 minuten. Er was echter ook een groep muizen die aan hard rock was blootgesteld, ook 10 uur per dag. Deze muizen raakten compleet gedesoriënteerd en hadden wel een half uur nodig om hun weg door het doolhof te vinden. Een eerder experiment had zelfs moeten worden afgebroken omdat deze groep muizen elkaar afmaakte. Daarom moesten de muizen in het latere experiment apart worden gehouden. Dit onderzoek bevestigde voor mij het belang van de keuze met wat voor geluiden je je omringt. Als je de kans krijgt, zoek dan muziek uit waar je blij of rustig van wordt, of maak een boswandeling en luister naar de zingende vogels en het ruisen van de wind door de bladeren. Het draagt allemaal bij aan je geluksbeleving en wie weet ook aan je prestaties.