HOLOSYNC MEDITATIE

(verschenen op 26 januari 2006)

Een paar maanden geleden kwam ik in contact met een heel bijzondere vorm van meditatie: 'Holosync'. Het werkt met CD's die je met een koptelefoon moet beluisteren. Omdat de theorie erachter me aansprak en omdat ik ook nieuwsgierig was, gezien de verhalen die ik erover hoorde, ben ik toen zelf met die methode aan de gang gegaan. En ik kan het iedereen aanbevelen. Het idee erachter is dat je hersenen in een diepe meditatiestaat geholpen kunnen worden door het luisteren naar geluiden, waarbij het linker- en het rechteroor een net iets andere frequentie horen. Het verschil tussen links en rechts is bepalend voor de hersengolven die geproduceerd worden. Luister je bijvoorbeeld links naar 200 Herz en rechts naar 198 Herz, dan gaan je hersenen een frequentie van 2 Herz genereren, namelijk het verschil tussen links en rechts. Hiermee kom je in een patroon van deltagolven terecht, waarin ook diepe slaap plaatsvindt. Maar je kunt ook wakker en bewust zijn in delta, terwijl je toch in heel diepe rust verkeert. De Holosync-methode bestaat uit 13 niveaus, waarbij je steeds dieper in meditatie komt en oude, niet meer passende patronen kunt gaan loslaten. Wanneer mensen jarenlang gedurende vele uren per dag gemediteerd hebben, leren ze uit zichzelf zo'n staat te ontwikkelen. Maar het is natuurlijk prachtig dat de techniek ons in staat stelt om dit te bereiken op een manier die meer past bij ons westers leefpatroon.

Affirmaties
Wanneer je hersengolven op een lage frequentie vibreren, sta je meer open voor het binnen laten komen van affirmaties. Dit zijn beweringen of stellingen, die kunnen inwerken op je systeem van onbewuste overtuigingen en op die manier transformaties mogelijk maken. Wie bijvoorbeeld gelooft dat hij alleen maar de moeite waard is als hij heel hard werkt, kan overspannen worden van grote werkdruk, terwijl iemand die weet dat genoeg ook echt genoeg is en die zijn zelfwaarde niet ontleent aan zijn prestaties, daar veel minder gevoelig voor is. Soms zit zo'n negatieve overtuiging heel diep ingebakken, terwijl mensen zich daar niet eens bewust van zijn. Met positieve affirmaties zou je dit stukje bij beetje kunnen veranderen. In de Holosync-methode werk je vanaf het 2e niveau met je eigen affirmaties. Je moet deze eerst telefonisch inspreken. Vervolgens worden ze op je persoonlijke CD's gezet op een manier waarmee je je eigen stem niet bewust kunt horen, maar de trillingen wel bij je binnenkomen en zo rechtstreeks naar je onderbewuste gaan. Dus terwijl je op bewust niveau alleen maar het aangename geluid van een frisse regenbui en gongen hoort, krijg je ondertussen de hele tijd positieve berichten te horen over jezelf. Denk bijvoorbeeld aan teksten als 'ik trek inspirerende mensen aan op mijn pad' of 'ik blijf onder alle omstandigheden kalm en in balans' of 'ik leef in overvloed'. Op die manier ga je het ook op een dieper niveau geloven, waardoor je de omstandigheden die je wenst gaat aantrekken in je leven.

Effect
Tijdens de eerste fase van Holosync heb ik wat last van mijn maag gekregen. Als kind had ik een gevoelige maag en kon ik er soms veel last van hebben. Dat zo'n patroon tijdelijk terugkeert is niets om je zorgen over te maken. Het betekent dat je systeem zich aan het reorganiseren is en dat je oude patronen aan het loslaten bent. Om het helemaal los te kunnen laten moet je er soms nog weer even doorheen. Na een paar weken was het over. Inmiddels ben ik bezig met het volgende niveau en toen ik na een week dacht dat ik al wel over kon schakelen van een half uur naar een uur, werd ik prompt de volgende dag ziek: koorts, keelpijn en last van m'n holtes. Pas later las ik dat precies deze effecten zich kunnen voordoen als het te snel voor je gaat. Het is dan beter even gas terug te nemen. Een vriendin van me, die op hetzelfde niveau bezig is als ik, merkte dat ze er in eerste instantie erg moe van werd. Mediteren is dus niet iets wat altijd direct een als positief ervaren resultaat geeft. Maar als je ermee om leert gaan, kan je leven steeds mooier worden. Wat ik zelf bijvoorbeeld erg waardeer, is dat ik alles steeds beter kan nemen zoals het komt. Toen ik pas met het vliegtuig uit Budapest kwam, had ik 6 uur vertraging. Hoewel het zeer onpraktisch was en er wat geregeld moest worden, werd ik er verder niet warm of koud van. Wel ontstond er door de vertraging een groot saamhorigheidsgevoel en had ik fijne contacten met een paar medepassagiers, die anders nooit waren ontstaan.