STRESS

(verschenen op 23 mei 2002)

Druk, druk, druk. Wat hebben we in deze hectische tijd toch volle agenda’s en veel verplichtingen. We doen vaak allerlei dingen tegelijk, hebben nauwelijks tijd meer om rustig te eten, worden door de mobiele telefoon uit een goed gesprek gehaald en moeten ons haasten om de kinderen op tijd van de kinderopvang te halen. Allemaal stress. Het geeft misschien wel status om zo druk te zijn, maar veel mensen trekken het niet en draaien langzaam maar zeker door. Het kan jaren goed gaan, maar dan beginnen de verschijnselen. De één gaat door z’n rug, de ander krijgt het aan z’n hart en weer een ander raakt overspannen of krijgt zelfs een burn out. En dan heb je opeens alle tijd voor jezelf, om de zaken weer eens rustig op een rijtje te kunnen zetten, maar het was natuurlijk fijner geweest als daar niet zo’n crisis voor nodig was geweest. Het is dus belangrijk de signalen op tijd te herkennen en er ook iets mee te doen.

Adrenaline
Op zich is een stressreactie iets natuurlijks en het vervult ook een belangrijke functie. Als er plotseling iets heel gevaarlijks gebeurt, bijvoorbeeld een beer die je pad kruist of je kind dat plotseling een drukke weg over wil steken, vertoont je lichaam een natuurlijke stressreactie. De bijnieren produceren dan adrenaline, waardoor het lichaam in verhoogde staat van paraatheid wordt gebracht. Hierdoor kun je ‘vechten’ of ‘vluchten’. Er worden extra suikers naar de spiercellen gebracht en je bent in zo’n situatie tot grote prestaties in staat. Maar in ons hectische bestaan creëren we zoveel stressimpulsen, dat het systeem overprikkeld en ontregeld raakt. We gaan daardoor vaak ook extra zoetigheid eten, maar onbewust houd je daarmee juist de spiraal in stand. Deskundigen schatten dat zo’n 80% van onze ziektes (mede) veroorzaakt wordt door een teveel aan stress. Veel mensen die voor een consult naar mijn praktijk komen, blijken al over de grens te zijn gegaan van gezonde spanning of werkdruk. Want als je eenmaal in de stress-spiraal zit, is het moeilijk om de knop om te draaien. Gelukkig is het met wat hulp van buitenaf heel goed mogelijk om hier verandering in aan te brengen.

Ontspanning
Ik zal hier kort een paar effectieve hulpmiddelen beschrijven om lichaam en geest weer te leren ontspannen, zonder daarbij overigens te pretenderen volledig te zijn.
Een eenvoudig hulpmiddel is om het woord ‘moeten’ eens een tijdje uit je woordenboek te schrappen. We moeten immers zoveel van onszelf en van de buitenwereld, maar probeer het eens om te draaien. Zeg in plaats van ‘ik moet nu echt gaan, want ik moet voor 6 uur bij de crèche zijn’ liever: ‘ik ga nu weg’ (en daarbij denk je dan: want het is genoeg geweest voor vandaag). En als je in paniek bedenkt wat je nog allemaal moet doen in veel te weinig tijd, zeg dan: ‘ik kies er nu voor dit of dat te doen’ en laat je niet gek maken.
Vaak raad ik mensen aan te gaan mediteren, al dan niet onder begeleiding. Door de diepe stilte in jezelf te ontdekken wordt het veel gemakkelijker rust in je handelingen en in je denken te brengen en kun je veel effectiever werken zonder opgejaagd gevoel. Een aurahealing kan ook veel ontspanning bieden en geeft bovendien aanwijzingen waar het door komt dat je zo gestresst bent geraakt. De blokkades in je energiesysteem worden aangeraakt en het is mogelijk hier een blijvende verandering in te bewerkstelligen.