BEWEGING

(verschenen op 10 mei 2001)

Ik heb mijn hardloopclub ‘run is fun’ beloofd dat ik eens een artikeltje zal wijden aan het gunstige effect van beweging op de gezondheid. En dan heb ik het niet over het effect op je conditie, maar meer over het feit dat je door hard te lopen, of door andere vormen van beweging, lekkerder in je vel gaat zitten. Beweging is namelijk één van de methodes om dieper bij je innerlijke kern te komen.
Om van hardlopen te houden hoef je natuurlijk helemaal niet spiritueel te zijn, maar andersom geldt wel dat beweging erg belangrijk is bij spiritualiteit. Hardlopen werkt bijvoorbeeld heel ‘aardend’. Dat wil zeggen dat je er het contact met de aarde mee verstevigt, wat heel belangrijk is voor een evenwichtige ontwikkeling. Mensen die gevoelig zijn voor de energie-uitstraling van anderen of voor een negatieve sfeer, kunnen dit contact met de aarde gebruiken om weer goed bij zichzelf te komen. We noemen dit contact met de aarde ook wel ‘gronding’. Je kunt via je gronding energie afvoeren die niet bij je past, bijvoorbeeld omdat die afkomstig is van andere mensen. Verder kan een stevig contact met de aarde voorkomen dat je te zweverig wordt. Bij veel mensen is de gronding hun zwakke plek. Door hier meer aandacht aan te schenken kun je leren weer met beide benen op de grond te staan.
Beweging helpt in algemene zin goed om je ‘levensenergie’ goed te laten stromen. Vaak laat men in spirituele cursussen de meditaties voorafgaan door beweging. Dit kan een vorm van yoga zijn, maar even lekker staan swingen werkt ook heel goed.

Dansen
Hebt u wel eens met de ogen dicht op de dansvloer gestaan? Het is natuurlijk een beetje onwennig, en u kunt dan ook beter niet al te uitbundig zijn in uw bewegingen, maar ik kan het iedereen toch aanbevelen het een keer te proberen. Probeert u het eerst maar een keer alleen in uw eigen huis, gordijnen dicht. Aboriginal muziek is hiervoor wel geschikt. U kunt erop schudden of stampen, dat werkt lekker aardend. Maar het is ook heerlijk om u helemaal over te geven aan romantische muziek. En niemand die het ziet, dus u kunt zo gek doen als u maar wilt. Het kan ook een mooie ervaring zijn om het een keer in een groep te doen. En dan is het prettig als iedereen in die groep staat te dansen met de ogen dicht. Het gaat er namelijk om dat u helemaal alleen voor uzelf staat te dansen, dus niet voor de buitenwereld. Het is dan totaal irrelevant geworden of u wel de juiste pasjes maakt, of u ‘mooi’ danst of dat het er niet uitziet. Het enige dat telt is dat u uw lichaam de kans geeft zich te uiten op muziek, als vrije expressie, puur voor uzelf.
Het is mogelijk dat er hierdoor emoties makkelijker aan de oppervlakte komen. Door de energiestroom die wordt opgewekt kom je namelijk dieper in contact met je kern. En daarom is dit ook een prima voorbereiding op meditaties.

Wandelen voor de vrede
Naast actieve vormen van beweging zoals hardlopen en dansen, zijn er ook veel rustiger vormen die diep op ons kunnen inwerken. Wandelen is een manier die voor bijna iedereen toegankelijk is. Door te wandelen in de natuur kun je veel stress laten afvloeien en kun je een staat van diepe innerlijke vrede bereiken.
In Amerika heeft een vrouw, die zich ‘Peace Pilgrim’ noemde, de laatste 28 jaar van haar leven gewijd aan een grote pelgrimstocht. Zij heeft meer dan 40.000 kilometer te voet afgelegd door de Verenigde Staten en Canada, om haar boodschap van vrede te verspreiden. Zij droeg alles bij zich wat zij bezat: de kleren die ze aanhad, een kam, een balpen en een tandenborstel. Ze sliep waar haar onderdak werd aangeboden en at waar ze te eten kreeg. Ze vroeg niets, maar vertrouwde op de goedheid van de mensen. En het heeft haar aan niets ontbroken. Ze geloofde dat wereldvrede zou ontstaan wanneer genoeg mensen innerlijke vrede hadden gevonden. Haar wandeltocht verbond haar en de mensen om haar heen met positieve kracht.
Mansukh Patel, spiritueel leider van de internationaal opererende ‘Life Foundation’, heeft reeds vele wandeltochten voor de wereldvrede georganiseerd. Hij sprak een paar weken geleden in het televisie-programma van Rik Felderhof onder andere over het helende effect van wandelen. Hij noemde wandelen één van de simpelste manieren om gezond te blijven. Je wordt er ontspannen van en voelt je als het ware één met de wereld. In de natuur leeft alles in harmonie met elkaar en door in de natuur te wandelen lossen al je problemen op, aldus Mansukh.

Vijf Tibetaanse oefeningen
Yoga is ook een rustige vorm van beweging met diepgaande effecten op de gezondheid. Ik wil u hier iets vertellen over een paar heel bijzondere yoga-oefeningen, de ‘vijf Tibetaanse oefeningen’, ook wel ‘Tibetaanse riten’ genoemd. Het zijn vijf op elkaar afgestemde oefeningen die je dagelijks elk 21 keer uitvoert. Dit wordt in stapjes opgevoerd. Ik doe ze tegenwoordig iedere ochtend direct na het opstaan. In totaal kost het me maar een kwartier per dag. Dat is goed te doen als je eenmaal in het ritme zit.
Aan de vijf Tibetaanse riten wordt een enorm krachtig effect toegeschreven. Elk van deze oefeningen heeft op zich effect, maar juist de combinatie van de vijf oefeningen zorgt voor een optimaal resultaat. Ze wekken de energiestroom door de chakra’s (energiecentra) op. Hierdoor worden ook de klieren en organen beïnvloed die met deze chakra’s in verband staan. De oefeningen bevorderen de vitaliteit en hebben een verjongend effect. Je kunt er alerter door worden en ze zijn ook goed voor je humeur. De oefeningen zijn verder geschikt om het hele lichaam sterk en lenig te houden.
Het gaat te ver om de Tibetaanse riten hier te beschrijven, maar wie er meer over wil weten kan met mij contact opnemen. Als er belangstelling voor is kan ik de oefeningen in 1 les aanleren.